Taken verpleegkundige in gehandicapte zorg :

Als je verpleegkundige wilt worden in de gehandicapte zorg, heb je een paar taken :

* Als verpleegkundige moet je de cliënten ondersteunen die een lichte of zware verstandelijke beperking hebben. Met lichte beperkingen bedoelen we : steun bij het vergroten van zelfstandigheid en het aanleren van verschillende vaardigheden zoals wassen of aankleden. Met zware beperkingen bedoelen we : wanneer iemand met een verstandelijke handicap zichzelf niet kan wassen of aankleden, moet je hem helpen of wanneer iemand het wel kan, maar niet uit zichzelf bedenkt dat het moet gebeuren. De verpleegkundige speelt dan een begeleidende en stimulerende rol.

* Je moet je ook als verpleegkundige kunnen inleven in de belevingswereld van de cliënten en zorgen dat die zorg wordt afgestemd op de behoefte van de cliënt.

* De meeste cliënten moet je ook helpen met wassen, douchen, aankleden en eten.

* Als verpleegkundige moet je bij sommige cliënten ook een infuus kunnen aanleggen en het besturen van medicijnengebruik.

* Als verpleegkundige moet je flexibel kunnen werken en stressbestendig zijn en problemen kunnen oplossen.

* Mensen die psychisch niet in orden zijn, moet je kunnen helpen: je moet een vertrouwensband kunnen opbouwen met de cliënten en zorgen dat zij zich veilig voelen en een fijne sfeer voor hun te creëren.

* Je hoeft niet alleen praktische dingen te doen als verpleegkundige, maar ook het bijhouden van administratieve zaken en contacten onderhouden met de familie van cliënten, artsen, specialisten, activiteitenbegeleiders, fysiotherapeuten en logopedisten.

* Als verpleegkundige heb je ook nog een taak om op onregelmatige werktijden te kunnen werken, ’s avonds te kunnen werken en in weekenden en op feestdagen.

 

Welke ziekte of aandoeningen kom je tegen in de gehandicapte zorg?

De meeste patiënten met verstandelijke handicap hebben de ziekte:

* Schizofrenie à ernstige psychische aandoeningen

* Manisch depressief à last hebben van gevoelens van hopeloosheid en wanhoop

* Hepatitis à

* Hiv à (aids) breekt stap voor stap het afweersysteem af dat je lichaam heft opgebouwd om je te beschermen tegen allerlei virussen en bacteriën.

* Autismeà ontwikkelingsstoornis en op een ander tempo ontwikkelen.

* Bipolair à mensen voelen zich minder en negatiever dan andere met depressie.

* Borderline à momenten van intens geluk worden ineens afgewisseld door momenten waarin je diep bedroeft bent.

* Gedragsproblemen à opstandige agressief gedrag

 

 

Met wie werk je samen en wat zijn hun taken?

* Je werkt vooral samen met andere begeleiders, zoals: activiteitenbegeleiders, teamleiders. Gedragskundige, PBers (persoonlijke begeleiders, CP’ers (contactpersonen), verzorgers, netwerkcoaches en normale begeleiders, psychiaters, artsen en logopedisten.

* Taak van activiteitenbegeleiders zijn: Organiseren van dagbestedingsactiviteiten

* Stimuleren, begeleiden en observeren van de deelnemers

* Verschaffen van advies aan mantelzorgers en andere betrokkenen (zoals familieleden, vrienden en buren)

* In overleg met de cliënt opstellen van een activiteitenplan of rehabilitatieplan

* Bijdragen aan het zorgplan van de instelling met betrekking tot dagbesteding

* Voeren van overleg met collega-hulpverleners als verzorgenden, verpleegkundigen of psychologen

* Eventueel uitvoeren van voorkomende verzorgende taken

* Eventueel werven en aansturen van vrijwilligers

* Eventueel bieden van voorkomende persoonlijke zorg aan deelnemers

 

Documentaire Romijn

Ik heb een documentaire gezien over een gezin die omging met een autistische zoon. Zijn naam is Romijn. De documentaire is gemaakt door zijn zus Lotte, zij wil ouders laten zien hoe hun omgaan als gezin met iemand die autistisch is. Ze vonden het soms erg zwaar, maar waren zo gelukkig met Romijn. De ouders vertelden dat ze eerst helemaal niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan maar zich uiteindelijk zelf hebben verdiept in de ziekte autisme. Ze vonden het in het begin heel zwaar om er mee om te gaan en het beste voor Romijn te maken.

Romijn is een jongetje van 11 jaar en is klassiek autistisch en heeft daardoor ook een lichtelijke verstandelijke beperking. Klassiek autist is een aangeboren ontwikkelingsstoornis, moeilijkheden daardoor zijn: omgaan met andere mensen (communiceren), flexibiliteit en de meeste hebben een afwijking in de prikkelverwerking, ook zijn de meeste eigenwijs. Dat wil zeggen dat de meeste autisten overgevoelig zijn. Autisten houden vaan van structuur en regelmaat. Als ouders zijnde moet je dus structuur bieden, bijvoorbeeld met gebruik van pictogrammen of een kalender per dag waar de autist dan kan zien wat voor die dag de bedoeling is. Romijn zit ook op een speciale school, daar hebben ze kleine klasjes met allemaal kinderen die het zelfde in zich hebben. Op school werken ze met magneetjes waar plaatjes opstaan, de kinderen kunnen de plaatjes zelf in een volgorde hangen hoe hun dag eruit gaat moet en gaat zien, dat geeft de kinderen erg veel duidelijkheid, zo kunnen ze precies de plaatjes volgen en de dagplanning zien. De kinderen krijgen een beloning als ze alles af hebben wat ze op hun dagplanning hebben staan en alle werkjes afhebben die in de la liggen. de kinderen krijgen deze beloning omdat ze geen intrinsieke motivatie hebben, dat wil dus zeggen dat ze geen motivatie hebben die uit hunzelf komen. Zo doen de kinderen toch hun werk omdat ze later na dan een beloning krijgen. De beloning is om zelf te kiezen wat ze het leukst vinden om te doen op school. Romijn vind games en computers erg interessant, dat heeft vaak te maken met zekerheid. Games en spelletjes doen snappen de meeste autisten na een paar keer wel, dingen zoals rekenen of schrijven maakt hun onzeker omdat ze niet goed weten hoe ze het moeten doen. Thuis bij Romijn hebben ze een kalender als ze bijvoorbeeld op vakantie gaan, Romijn is dan voorbereid op de vakantie en kan precies aftellen hoe lang het nog duurt. De meesten mensen met autisme zien vaak dingen die wij niet zien of die wij niet willen zien omdat we ze niet als leuk of mooi beschouwen. Kinderen of mensen met autisme zijn niet raar, ze zijn een beetje anders dan andere maar dat maakt ze uniek, ze zijn ook heel lief, grappig en helemaal niet dom! Niemand is raar, iedereen is uniek!

https://youtu.be/c5hSzlRWZ2Q

 

 

Werken in de verstandelijke gehandicapte zorg

Het is belangrijk mensen met een verstandelijke beperking zoveel mogelijk te stimuleren in de dingen die ze zelf nog kunnen doen. Als iemand het echt niet zelf meer kan moet jij het overnemen. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen direct reageren en reageren soms heftig op bepaalde prikkels, het is dus belangrijk als verpleegkundige dat je rustig blijft en het evenwicht kunt herstellen bij dit soort situaties. Je moet je ook zowel schriftelijk als mondeling goed kunnen uitdrukken, omdat je veel samenwerkt met andere hulpverleners, zoals fysiotherapeuten, activiteitenbegeleiders, logopedisten en familie en collega’s. je kunt werken in een dagverblijf, in een verblijf met verstandelijke beperkte kinderen die niet te recht kunnen in een regulieren kinderopvang, in een sociowoning, gezinsvervangend tehuis en in een tehuis waar mensen begeleid zelfstandig wonen. Die cliënten moeten zich veilig voelen bij jou, dus als je veel voor iemand wilt betekenen in het leven van een ander is dit beroep iets voor jou!

 

Vakblad: minder problemen bij verstandelijke gehandicapten na het stoppen van antipsychotica gebruik:

Antipsychotica is niet vanwege een psychotische ( Psychisch gestoord) ziekte voorgeschreven, maar om gedragsproblemen te bestrijden. Stoppen of verminderen van antipsychotica voor mensen met een verstandelijke beperking leidt juist tot afname van problematische gedrag. Wel neemt het risico op metabool syndroom af (dat wil zeggen: buik vet, verhoogd bloedsuiker en hoge bloeddruk) waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.

Bestrijden van psychotische symptomen:

Antipsychotica zijn geneesmiddelen geïndiceerd (aangegeven) voor het bestrijden van psychotische symptomen. ( denk hierbij aan stemmen horen, motivatie problemen) het langdurige gebruik van antipsychotica kan metabole bijwerkingen hebben. Afbouwen van gedragsproblemen duurt ongeveer 14 tot 28 weken.

Gunstige effecten:

Bij gebruik van antipsychotica kunnen gezondheidsrisico’s voor overgewicht, metabole ontregeling en ontregeling van functies van primaire geslachtsorganen en bot calcium verlies toenemen. Gunstige effecten zijn vermindering van de taille omvang ( minder buik vet) en daling van lichaamsgewicht en van de bloeddruk.

Maak jouw eigen website met JouwWeb